Lätt att läsa

Skriv ut

Ett papper som det står skrivet något på kallas handling.

En bandinspelning eller e-post kan också vara en handling.

Handlingarna handlar ofta om något som en person har bestämt
eller om något som en person har gjort.

 

Vi sparar handlingar som kommer från Stockholms kommun

Vi ser till att alla viktiga handlingarna finns kvar också i framtiden.

Om du vill fråga om handlingar kan du ringa till oss måndag till fredag mellan klockan 10 och klockan 12.

Vårt telefonnummer är 08 508 28 303.

Du kan också skicka e-post till stadsarkivet@stockholm.se

 

De flesta handlingar får du läsa

Du får läsa gamla handlingar om vilka som är släkt med varandra.

Du får läsa en del handlingar från domstolar.

Du får se skolbetyg.

Du kan läsa handlingarna i vår läsasal.

Du kan också beställa kopior på handlingarna.

Vi skickar kopiorna hem till dig.

Det finns några handlingar som du inte får läsa

Det finns vissa saker som du inte får läsa.

Det kallas att handlingarna har sekretess.

Du får till exempel inte läsa om en persons sjukdomar.

Om alla skulle få läsa det kanske det skulle skada den personen.

Du får läsa handlingar som handlar om dig själv.


Du kan alltid kontakta oss via brev eller e-post. Vår telefonservice är öppen vardagar 10-12.